Aku bukan penganut Katolik Roma

Standard

Bila belek-belek news feed facebook akan nampak macam-macam benda; tapi yang paling banyak adalah status dan komen-komen isu semasa yang berunsurkan politik.

Dulu masa sekolah rendah sampai ke menengah, politik ni macam acah tak acah je nak masuk dalam hati, nak masuk dalam telinga. Hanya sekadar ambil tahu saja. Tak pernah nak kisah sangat. Dapat main bola sama-sama, ponteng kelas sama-sama, dapat gred exam je lain-lain. :O

Sekarang ni dengan usia dah meningkat boleh jadi bapak orang, bila dah jadi semakin alert dengan isu semasa, dengan isu politik; aku rasa kesian. Kesian dengan sahabat-sahabat sekolah dulu yang dulunya boleh main sama-sama kini mula bertukar memandang macam musuh disebabkan perbezaan politik.

Yang dulunya macam nak penendang je tahap annoying tu, kini dah boleh berucap dalam perhimpunan agung.

Yang dulunya kaki ponteng sekolah, kini dah makin maju bisnesnya.

Bangga.

Tapi jangan sebab politik, silaturahim kau gegarkan.

Dulu Melayu Melaka penuh dengan kekuatan segala; dari segi politik, ekonomi, pertahanan. Tapi akhirnya rebah. Sebab apa? Sebab ada bangsa Melayu itu sendiri yang tamakkan kuasa, membelot demi kepentingan diri.

Kalau kita tengok cerita cina Hong Kong dulu kala, kau akan nampak betapa kuatkan mereka menyokong bangsa mereka. Jatuh bangun bisnes bersama semula. Merantau ke pelosok dunia nak kembangkan pengaruh. Jangan pula kau salahkan satu bangsa jika bangsa sendiri yang entah kemana.

Sekarang ni Melayu semakin ultra. Cina memang perangai mereka sejak dulu.

“Don’t ask what your country can do for you. Ask instead what you can do for your country” – John F. Kennedy

 

One thought on “Aku bukan penganut Katolik Roma

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *