Awan gelap #1

Standard

Amir duduk bersandar pada kerusi, menghirup kopi panas yang dibuat pembantunya 5 minit lepas. Satu teko, satu cawan untuknya seorang. Tidurnya kerap terganggu seminggu dua ini. Tak lena memikirkan kekosongan apa lagi dalam hidupnya.

Isterinya sudah cukup sempurna. Anak-anaknya comel belaka. Bank akaun tak pernah dilihat bakinya. ASB, Tabung Hajinya satu dua tiga. Orang zaman ini kata memang kehidupan sempurna. Amir hanya mampu tersenyum kecil bila ada orang lain membandingkan diri mereka dengan dia. Mereka tidak faham, getus hatinya.. Terasa ada sesuatu. Sesuatu yang buat tidur malam-malam tak lena.

Anak mata Amir tak berkelip memandang KLCC tersergam indah di hadapannya. Impiannya sejak remaja untuk mencari rezeki di lubuk Kuala Lumpur. Dia memusingkan kerusi kembali ke menghadap meja, memandang gambar potret kecil keluarganya. Tersenyum kecil mengenang telatah manja anak-anak kecilnya. Terasa rindu kepada isterinya.

Amir menyelak kertas-kertas kerja yang dihantar staf pejabatnya. Satu demi satu sambil menghirup kopi. Barisan demi barisan dibaca, mengangguk kecil tanda setuju dengan hasil kerja staf.

Jarum jam di dinding tepat pukul 2 petang. Amir bangun dari kerusi terus ke sofa. Duduk melunjur kaki, membuka facebook, twitter, instagram, pinterest, apa saja app yang ada. Dia mengeluh, bosan. Bosan dengan kehidupan yang dilaluinya. Dia menarik nafas dalam-dalam, cuba untuk memikirkan kekosongan apa lagi dalam hatinya. Namun hampa.

Amir terus bangun, berjalan ke cermin melihat kembali KLCC tersergam ciptaan manusia.

Bersambung…

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *